November on eelarvestamise tipphooaeg, mistõttu kaaluvad paljud ettevõtted täna eesseisva aasta investeeringuvajadusi ning võimalusi nende rahastamiseks. Holmi ärikliendi segmendijuhi Aron Jägeri sõnul on seetõttu viimastel kuudel märkimisväärselt kasvanud ärilaenu taotlevate ettevõtete hulk.

„Laenuinstrumendi kaasamine on abiks nii laienemisvõimalusi otsivatele äridele kui ka ettevõtetele, kes soovivad uute majandusoludega kohanemiseks oma tegevust ümber struktureerida või ärimudelit muuta,“ sõnas Holmi esindaja.

Et ettevõtluskeskkonnas valitsev ebakindlus ei tekitaks laenu võtnud ettevõttele ootamatuid finantsraskusi, soovitab Aron Jäger taotlust esitades veenduda, et järgmised olulised kriteeriumid on täidetud.

  1. Mõtle läbi, milleks Sinu ettevõte laenu vajab.

    „Pank tahab näha, kuidas laenuraha ettevõtte väärtust tõstab, mitte lihtsalt seda, millele see kulub. Kui ettevõte soovib teha ostu, mis ei paranda kuidagi selle võimet teha rohkem kvaliteetsemat tööd või teenida suuremat tulu, mille toel laenu tagasi maksta, siis on positiivse otsuse saamine pigem ebatõenäoline,“ nentis Jäger. Tema sõnul pöörduvad enamus ettevõtted Holmi poole siiski läbimõeldud äriplaanidega, milles on kasvu- või laienemisplaanid põhjalikult läbi kaalutud ning riskid kaardistatud. „See on kindlasti väga hea algus positiivse laenuotsuse suunal,“ kinnitas ta.

  1. Tee selgeks, kui palju ettevõte täpselt laenu vajab.

    Aron Jägeri kinnitusel tuleb aegajalt ette taotlusi, kus ettevõte soovib kaasata igaks juhuks maksimaalset pakutavat laenusummat, aga tegelik äriplaan näitab katet vaid osale sellest summast. „Laen on kohustus ning mida suurem on summa, seda suuremad on selle pealt makstavad intressid ja sellest tulenevalt ka riskid laenuvõtjale. Pank tahab kindlasti näha konkreetseid hinnaindikatsioone või pakkumisi, mis tõestavad, et laenuraha investeeritakse sihtotstarbeliselt ja vastutustundlikult ning see ei jää lihtsalt tarbetult kontole igaks juhuks seisma,“ lisas ta.

  1. Ära investeeri üle.

    Ebapiisava planeerimise korral on oht ennast ka nii-öelda „lõhki“ investeerida. „On tulnud ette olukordi, kus oleme pidanud ettevõtte hoogu pidurdama, sest tehtavate investeeringute mahud ei ole kooskõlas ettevõtte olemasoleva kogemuse ja rahavoogudega. Kuigi äriplaan ja viimaste kuude näitajad toetavad investeeringut, võivad need tulemused tegelikkuses põhineda ühel tehingul – kui tulevikus peaks osutuma vajalikuks toote või teenuse hinda korrigeerida, võib saadav tulu kahaneda väiksemaks, kui on vaja investeeringu summa katmiseks,“ selgitas Holmi esindaja.

    Tema sõnul arutatakse sellistes olukordades klientidega alternatiivseid võimalusi, näiteks on võimalik võtta projekt ette väiksemas mahus või kaaluda ostmise asemel rendivõimalust. „Alati jääb see võimalus, et kui ettevõtte äriprojekt toimib mõnda aega ja kliendibaas selle toel kasvab, siis saab tulla tagasi täismahus investeeringuprojekti juurde,“ lisas ta.

  2. Ole valmis selgitama, milliste vahenditega plaanid laenu tagasi maksta.

    Tänastes oludes on Aron Jägeri sõnul eriti oluline, et laenuvõtjal on selge nägemus, kuidas tulla toime laenukoormusega nii senise teenistuse korral kui ka olukorras, kus majanduslangus võib hakata ettevõtte tegevust mõjutama. „Valdav enamus ettevõtetest on hoolikad ja oskavad võimalikke tagasilööke ette näha. Erinevalt levinud arvamusest ei too võimalikest ohukohtadest avatult rääkimine sugugi kaasa negatiivset laenuotsust – ausus on panga silmis pigem positiivne märk ning Holmi nõustajad aitavad üldjuhul kliente selliste ohustsenaariumide võimalike lahenduste kaardistamisel,“ kinnitas Jäger.

  3. Veendu, et ettevõtte ja selle juhi kuvand loovad usaldust.

    Holmi esindaja sõnul põhineb kogu laenuturg usaldusel, mistõttu on pangal kohustus veenduda, et laenusaaja taust võimaldab temaga koostööd teha. „Kuna pank laenab ettevõtetele raha, mida meile usaldavad meie hoiustajad Eestis, Saksamaal ja Austrias, siis on meil vastutus seista selle eest, et seda usaldust ei kuritarvitata. Seetõttu ei vaata me laenu väljastades ainult ettevõtte finantsseisu ja -käitumist, vaid uurime ka juhi tausta,“ selgitas ta ja lisas: „Kui näeme, et ettevõtte juhi puhul on tegemist inimesega, kes on pikka aega omas valdkonnas tegutsedes loonud palju püsivaid ärisuhteid ning ta on ka keerulistes olukordades suutnud laenuandjate ees oma kohustused täita, siis on ka meil põhjust tema esitatud taotlust usaldusega käsitleda,“ tõdes Aron Jäger.

    Tema sõnul paneb Holm alati oma klientidele südamele, et nad raskuste tekkimisel kohe pangaga ühendust võtaksid ning laenuandjaga koos keerulise olukorra ületamiseks lahendusi leida püüaksid. „Probleemi ignoreerides tekib olukord, kus panga ees tekkinud võlg jätab inetu jälje nii panga kui ka krediidireitinguid pakkuvate ettevõtete süsteemidesse. Meie eesmärk on seda stsenaariumit iga hinna eest vältida,“ kinnitas Jäger.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga